»
S
I
D
E
B
A
R
«
Husker du din ekstra D-vitamin pille?
februar 18th, 2010 by Nicolai

Det er ikke noget nyt at de fleste på vores breddegrader har behov for ekstra tilskud af D-Vitamin.

Vitalrådet, som har Institut for Orthomolekylær Medicins Speciallæge i almen medicin, Claus Hancke som næstformand (en læge som jeg nærer meget stor respekt for og tillid til) har i slutningen af januar udsendt 2 nyhedsbreve som jeg synes er værd at nævne.

21. januar Overbevisende sikkerhed ved indtagelse af vitaminer, mineraler og kosttilskud – en amerikansk undersøgelse har vist at der ikke er et eneste dødsfald på grund af vitaminer og kosttilskud i en befolkning på 300 millioner. Alligevel så er der flere medier der skriver om at det kan være farligt at tage stærke vitaminer, og at kosttilskud er farlige og unødvendige.

26. januar D-vitamin beskytter mod tyktarmskræft – et usædvanligt stort studie i europa viser at D-vitamin kan sænke risikoen for tyktarmskræft med 40%.  De doser der nævnes er 5-10 gange større end de hidtil angive ADT (anbefalet dagligt tilskud). Nemlig 50-100 mikrogram hvor officielle anbefalinger er 5 eller 10. Forgiftningsdosis for D-vitamin har hidtil været anset for at være 50 mikrogram. Som Vitalrådet skriver, så er der brug for en revurdering af ADT for de forskellige vitaminer.

I dag bringer Ekstrabladet så endnu en artikel om det gavnlige i D-Vitaminer, D-vitamin er det nye vidundermiddel.

Jeg har selv for 3-4 år siden  følt effekten af for lidt D-vitamin, med symptomer som depression, manglende sexlyst, træthed – efter en tur omkring en endokrinolog fordi vi (og vores læge) regnede med det var testosteron mangel, fik jeg besked på at tage stærke D-vitamin. Jeg er lige begyndt tage Unikalk Mega (38 mikrogram / 1.520 iu), men overvejer nu om jeg skal tage 2 om dagen istedet.

Årsagen til at jeg har ekstra lavt indhold i blodet af D-vitamin er den simple at jeg de sidste 20 år har fået ordineret Questran for at opsuge galdesyre som det tarm der er fjernet jo af gode grunde ikke kan. Questran er kendt for at hindre optagelsen af fedtbaserede vitaminer, bl.a. D. Men det fik jo ingen af de speciallæger på forskellige sygehuse til at overveje om jeg skulle tage vitaminpiller eller til at teste om jeg led af mangel. Det har jeg selv måttet undersøge og via min egen læge få undersøgt – et par gange har jeg også selv betalt på en privatklinik.

I forrige uge fik jeg taget blodprøver på sygehuset, og jeg ved han tilføjede D vitamin. Også selvom jeg havde sagt at jeg tager et kraftigt tilskud. Men hvad med A-, E- og K-vitamin, samt folinsyre? Som i følge indlægssedlen også påvirkes. Jeg overvejer om jeg skal betale for en samlet test for at få det klarlagt, eller om jeg blot skal begyndte at tage ekstra tilskud af dem alle, udover multi-vitaminpillen.

Så – husk i det mindste din vitaminpille. Men lav din egen research og vurder om der er andre vitaminer du bør tage ekstra tilskud af. Jeg skal på ingen måde hævde at jeg er er ekspert i vitaminer og mineraler. Men jeg har undersøgt det og har vedtaget mit standpunkt.

Generel status

Pt. afventer jeg en sigmoidskopi som skal ske den 9. marts. Efter det skal jeg så have en ny aftale med min (nye) læge, så jeg kan få resultaterne af blodprøverne. De ville egentlig helst have lavet en fuld koloskopi, men jeg afviste fordi den orale udrensning som det kræver ville jeg ikke kunne klare i den nuværende tilstand med konstante sår omkring endetarmen. Skopi’en den 9. kan i det mindste afsløre om det virkelig er Crohns der har bredt sig til tyk/endetarm.

Jeg har i de sidste 4-5-6 år haft problemer med udslæt, kløe og fissurer hvor min egen læge siger det nok er Crohns, sygehuset siger det ikke har noget med dem at gøre. Snak om mangel på holistisk menneskesyn og interesse i patientens livskvalitet.

Ligenu prøver jeg AC3 Comfort, det svier når det kommer på – men det generelle indtryk ligenu er positivt. I nat sov jeg hele natten for første gang i så lang tid jeg kan huske.


One Response  
  • Amager writes:
    november 16th, 2010 at 15:05

    Hej, har du/I hoert om “Low Dose Naltrexone”. Det skulle have en fantastisk effekt paa mange som har auto-imune sygdomme heriblandt ogsaa crohns!

    Kh A


Leave a Reply

»  Substance: WordPress   »  Style: Ahren Ahimsa
© (C) Nicolai W Hjorth, René Hjorth

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin